Zakwaszenie organizmu – przyczyny i objawy

Dla utrzymania zdrowia niezbędne jest zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie. Niestety  w wyniku niewłaściwej diety i chorób cywilizacyjnych bardzo często zostaje ona zaburzona, co prowadzi do niekorzystnego zakwaszenia.

Przyczyny

Organizm zdrowego człowieka ma odczyn zasadowy. Przykładowo optymalne pH krwi wynosi około 7,4.  Dopóki w organizmie zachowana jest odpowiednia równowaga kwasowo-zasadowa, radzi on sobie świetnie z wszelkimi procesami metabolicznymi i właściwym funkcjonowaniem wszelkich narządów. Jednak gdy równowaga ta zostanie zaburzona, ciało zwalnia, co może doprowadzić do rozwoju choroby. Jego prawidłową pracę zakłócają kumulujące się w nim resztki kwasowe, które powstają jako produkt uboczny przyswajania pokarmów. Duży wpływ na to ma niewłaściwa dieta, bogata w składniki kwasowe i uboga w składniki alkalizujące.

Objawy

Zakwaszony organizm wysyła wiele sygnałów, które powinny zaniepokoić i zmotywować do wykonania podstawowych badań. Jak objawia się jego zakwaszenie? Często jest to zespół objawów, które występują jednocześnie i są charakterystyczne dla różnych układów. Na przykład:

Układ pokarmowy:

  • spowalnia się metabolizm, zwiększa się masa ciała
  • pojawiają się problemy z trawieniem, niestrawność, wzdęcia, zaparcia
  • stosowane diety nie przynoszą zamierzonych rezultatów
  • mogą pojawić się stany zapalne błony śluzowej układu pokarmowego i zgaga

Układ szkieletowy:

  • wcześniej niż zwykle pojawiają się pierwsze objawy osteoporozy
  • pojawia się i utrzymuje bolesność mięśni i stawów
  • przy długotrwałym zakwaszeniu może dojść do dny moczanowej

Układ immunologiczny:

  • zmniejsza się odporność organizmu
  • częściej dochodzi do infekcji i stanów zapalnych
  • znacznie wydłuża się czas leczenia choroby

Zakwaszenie organizmy powoduje jego permanentne osłabienie. Skutkuje to szybszym męczeniem się, wzmożonym zapotrzebowaniem na sen, apatią, brakiem energii do działania. W wyniku zakwaszenia  organizmu niekorzystne zmiany zachodzą też w wyglądzie – skóra staje się zwiotczała i sucha, paznokcie kruche i łamliwe, a włosy tracą blask i są bardziej podatne na wypadanie. Zakwaszenie z czasem wywiera negatywny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu, dlatego absolutnie nie należy go bagatelizować.

Jak działać?

Aby organizm mógł skutecznie neutralizować nagromadzone w komórkach resztki kwasowe, potrzebuje odpowiedniej ilości minerałów alkalicznych, takich jak wapń, sód, magnez i potas. Minerały te nie są przez organizm wytwarzane, muszą więc być włączone do codziennej diety z pożywieniem lub napojami. Jak zmodyfikować dietę?

Należy wykluczyć:

  • napoje „kolorowe” i gazowane typu cola, oranżada
  • kawę i czarną herbatę
  • alkohol, w tym również piwo
  • białe pieczywo i potrawy z białej mąki
  • tłuste mięso, szczególnie wieprzowinę
  • tłuste, twarde sery
  • potrawy typu fast food i przekąski (chipsy, paluszki, orzeszki)
  • słodycze
  • cukier
  • sól

Należy włączyć do diety:

Przede wszystkim warzywa takie jak:

  • ogórek
  • szpinak
  • buraki
  • brokuły
  • cukinia
  • sałata
  • seler
  • pomidory

Owoce, w tym przede wszystkim:

  • arbuz
  • ananas
  • kiwi
  • mango
  • papaja
  • cytrusy (grejpfruty, mandarynki, pomarańcze, cytryny)
  • soki owocowe i warzywne

Osoby, które nie potrafią zrezygnować z tłuszczów, powinny włączyć do diety oliwę z oliwek. Cukier można zastąpić stewią, która ma działanie alkalizujące, a  kawę – zieloną herbatą. Zamiast po przekąski warto sięgnąć po orzechy, mające działanie lekko alkalizujące.

Doskonałym uzupełnieniem diety będzie woda alkaliczna, która ułatwi przywrócenie organizmowi prawidłowej równowagi kwasowo-zasadowej. 

Popularne napoje gazowane typu cola są wysoko kwasotwórcze. Aby zneutralizować  kwasowe działanie jednej szklankę napoju, wypitego np. do obiadu, należałoby następnie wypić aż 32 szklanki wody alkalicznej!